اجرای سقف تیرچه بلوک با مصالح، تهاتر

اجرای سقف تیرچه بلوک با مصالح، تهاتر

یکی دیگر از خدمات تیرچه سازی بیات اجرای سقف های تیرچه بلوک (تیرچه بتنی و کرومیت) با مصالح و تهاتر می باشد و لازم به ذکر است اجرای سقف توسط شرکتهای تیرچه ساز دارای نشان استاندارد تضمین کننده کیفیت و قیمت مناسبتر برای کارفرمایان می باشد.

این سقف با توجه به مسائل مربوط به ایمنی در برابر آتش نسبت به اجرای سقف ها با عرشه فولادی مقرون به صرفه تر بوده و ازهزینه های اضافی می کاهد.

"<yoastmark

تلفن تماس:  09128446055

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک

مزایا

  • سبکی نسبت به سقف‌های طاق ضربی
  • مقاومت مطلوب در برابر نیروهای باد و زلزله
  • عایق صوتی و حرارتی به دلیل مصالح پر کننده نظیر بلوک‌های تو خالی و پلی استایرن
  • هموار بودن زیر سقف و عدم نیاز به سقف کاذب
  • کاهش مصرف فولاد در اجرای سقف
  • اجرای سقف تیرچه بلوک نسبت به سقف های جدیدی سریعتر و راحت تر است
  • طولانی بودن زمان اجرا نسبت به سقف‌های کامپوزیت و کرومیت
  • احتیاج به نیروی متخصص دارد
  • عدم کاربری در دهانه‌های بزرگ

سه نوع متداول تیرچه:

تیرچه کرومیت:

شمع بندی علاوه بر آنکه فضای زیادی را اشغال میکند,هزینه بر هم میباشد.بنابراین سقف کرومیت گزینه ی مناسبی میباشد.این سقف توانایی حمل وزن خود و متعلقاتش را دارد.بنابراین نیازی به شمع بندی ندارد و به همین دلیل میتواند در مقایسه با سقف تیرچه بلوک,سرعت اجرای بالاتری داشته باشد.

تیرچه بتنی:

جنس پاشنه این تیرچه از بتن است.

تیرچه فوندله ای با پاشنه سفالی

در پاشنه این تیرچه ها از فوندوله های سفالی به عنوان قالب استفاده می شود. به کارگیری این تیرچه ها، با ابلاغیه سازمان نظام مهندسی استان تهران و سازمان استاندارد، ممنوع اعلام شده است. اما در بعضی از شهرها همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.

تیرچه کرومیت معمولا در اسکلت فولادی استفاده می شود. صلبیت تیرچه بتنی از تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه سفالی بیشتر است. از تیرچه بتنی هم در سازه بتنی و هم در سازه فولادی می توان استفاده نمود.

جزئیات اجرای سقف های تیرچه بلوک:

تکیه گاه های موقت اجرایی:

به طور کلی به محض اینکه تیرچه ها و بلوک ها انتهایی بین دو تکیه گاه اصلی قرار گرفتند,شمعبندی و قالب بندی به وسیله چهار تراشهای عمود بر جهت تیرچه که در مورد تیرچه های پیش ساخته خرپایی,فاصله آن ها از یکدیگر,1 تا 1.2 متر است,انجام میشود.

به طور کلی,چهارتراشها و شمع ها باید طوری نصب شوند که بتوانند در مقابل نیروهای وارده مقاومت نمایند.آن هارا باید طبق اصول و قواعد مربوط به آن,به یکدیگر متصل کرد.

در اجرای تکیه گاه های موقت و جمع آوری آنها,نکات زیر باید رعایت گردد.

الف)در صورتی که شمع ها روی زمین تکیه داشته باشند,باید مطمئن بود که زیر شمع به علت دستی بودن خاک یا جذب رطوبت بعدی,نشست نکند.به طور کلی,در صورت سست بودن زمین,باید با افزایش سطح تکیه گاه شمع ها و جلوگیری از نمناک شدن زمین,از نشست جلوگیری کند.

ب)چنانچه تکیه گاه شمع ها,سقف طبقه ی زیرین باشد,باید وزن شمعبندی و سقف مورد احداث به منزله سربار سقف زیرین در نظر گرفته شده باشد و با توجه به عمر بتن سقف زیرین,تقویت لازم برای آن پیش بینی گردد.در غیر این صورت,سقف زیرین تحمل سربار وارده را ننموده و این عمر باعث آسیب دیدن آن خواهد شد.

ج)در جمع آوری تکیه گاه های موقت نیز باید از حصول مقاومت کافی سقف مورد نظر,جهت تحمل وزن خود و سربارهای وارده از جمله شمعای مربوط به سقف بالاتر,اطمینان حاصل کرد.

کلاف میانی(Tie Beam):

برای جلوگیری از پیچش تیرهای T,برای توزیع یکنواخت بار روی سقف تیرچه بلوک و همچنین در محلهایی که بار منفرد موجود باشد,کلاف میانی بتن که جهت آن عمود بر جهت تیرچه هاست,در سقف تعبیه میشود.حداقل عرض کلاف میانی,برابر عرض بتن پاشنه تیرچه و ارتفاع آن برابر ارتفاع سقف خواهد بود.

در صورتی که بار زنده ی سقف,کمتر از 350 کیلوگرم بر متر مربع و طول دهانه بیشتر از 4 متر باشد,یک کلاف میانی در سقف تعبیه میشود.حداقل سطح مقطع آهن های طولی آن باید برابر نصف مقادیر میلگرد کششی تیرچه ها باشد.

میلگرد های کلاف میانی در بالا و پایین تعبیه میشوند و حداقل قطر میلگرد در مورد آجدار 6 میلی متر,و در مورد میلگرد ساده 8 میلی متر است.در صورتی که بار منفرد سبک روی سقف موجود باشد.باید توسط کلاف های میانی مناسب,بار منفرد را روی تیرهای Tشکل پخش نمود.

تعبیه سوراخ(بازشو)در سقف:

در صورتی که عرض سوراخ از فاصله ی بین دو تیرچه مجاور,کوچیکتر باشد,کافی است پیش از بتن ریزی,دال بالایی,در محل سوراخ جعبه ای چوبی قرار داده و دور آن بتن ریخته میشود و پس از گرفتن بتن,قالب را خارج نمایند.

جزئیات اجرای تیغه روی سقف تیرچه بلوک:

در صورتی که تیغه در امتداد تیرچه ها واقع گردد,توصیه میشود که در زیر تیغه تیرچه های مضاعف با کنترل محاسباتی اجرا گردد.در مورد تیغه های عمود بر امتداد تیرچه ها,مطابق آیین نامه وزن آن ها به صورت بار گسترده در محاسبه ی لنگر خمشی تیرچه ها منظور میشود.