انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی

سقف ساختمانی که در ایران استفاده میشوند. انواع مختلفی دارد که در زیر آورده شده است.

این سقف جز< سقفهای مدرن و جدید است. و هم به صورت دال یکطرفه و دو طره استفاده میشود. در این سقف از قالب غیر ماندگار استفاده میشود که بسیار مقرون به صرفه است. این سقف به راحتی در نمونه دال دو طرفه تا دهانه 12 متر و حتی بیشتر استفاده میشود که مزیت بسیار خوبی است.

سقف وافل
سقف وافل

سقف کوبیاکس Cobiax و سقف بابل دیک Bubble Deck سقف های مدرن مشابه باقالب ماندگار است. و تقاوت این دو در شکل قالب ماندگار است. دفتر شرکت بابل دیک در دانمارک است. و شرکت کوبیاکس در آلمان است.

سقف کوبیاکس
سقف کوبیاکس

سقف کامپوزیت فلزی:

سقف های کامپوزیت فلزی که به نام سقف مرکب هم آن را میشناسند از ترکیب بتن و پروفیل فولادی ساخته میشود.

این سقف در پروژه هایی که اسکلت فلزی هستند,به کار میرود.یکی از ویژگی های این نوع سقف استفاده از برشگیر است که باعث افزایش یکپارچگی سقف میشود.

مزایای کامپوزیت فلزی:

1:سرعت اجرای بالا

2:صرفه جویی در مصرف مقدار فولاد

3:کاهش وزن نهایی

4:افزایش سختی و استحکام سقف

5:عدم نیاز به شمع بندی

معایب کامپوزیت فلزی:

1:احتمال تغییر شکل در دراز مدت به علت خزش در بتن

2:دسترسی نسبتا سخت به تاسیسات برای تعمیرات

سقف ساختمانی عرشه فولادی:

سقف عرشه فولادی جزو روش های مدرن در ساخت و ساز محسوب میشود که به علت سرعت بالا در اجرا,نظر بسیاری از کارفرمایان را به خود جلب کرده است.در ساخت این نوع سقف از ورق گالوانیزه,فلاشینگ,بتن,میلگرد و گل میخ استفاده میشود.این محصول در ساختمان سازی به روش مدرن,زیاد به کار برده میشود.به همین دلیل قبل از شروع ساخت باید به هزینه هایی مانند قیمت روز میلگرد,بتن,قیمت ورق گالوانیزه و گل میخ توجه کرد

مزایای سقف عرشه فولادی:

سرعت اجرای این نوع سقف بالاست و موجب کاهش زمان اجرای پروژه میشود.علاوه بر آن,میزان مصرف بتن در اجرای این سقف کمتر شده و وزن سازه کاهش میابد.سقف عرشه فولادی در برابر زلزله و آتش سوزی هم مقاومت بالایی دارد.

معایب سقف عرشه فولادی:

اجرای دشوار در اسکلت بتنی و امکان خوردگی فلز از معایب سقف عرشه فولادی نیز میباشد.

سقف ساختمانی (طاق ضربی):

سقف طاق ضربی یکی از قدیمی ترین شیوه های اجرا در سازه ها که به علت مقاومت ناکافی,رواج خود را از دست داده است.اجرای این سقف به این صورت است که بین دو تیر موازی(پل) آجر فشاری به صورت ضربی و قوسی شکل اجرا میشود..آجر,گچ و خاک از جمله مصالحی است که در اجرای این سقف به کار میرود.

علت نامگذاری این سقف، این است که آجر گری یا فشاری به ضربه دست اجرا میشود.

سقف طاق ضربی
سقف طاق ضربی

ضوابط سقف طاق ضربی

در استاندارد 2800 ساختمان ضوابط اجباری اجرای این سقف به صورت زیر آورده شده.

فاصله بین تیر آهن ها نباید از یک متر تجاوز کند.

تیر آهن باید به گونه مناسب به کلاف افقی زیر متصل شود.

تیر آهن باید توسط میلگرد یا تسمه فولادی به صورت ضربدری به هم متصل شوند. طول مستطیل ضربدری بیش از 1.5 یرابر عرض نباشد. همچنین مساحت تحت پوشش بیش از 25 متر مربع نباشد. میلگرد مورد استفاده نمره 14 باید باشد.

منسجم کردن تیر آهن سقف طاق ضربی
منسجم کردن تیر آهن سقف طاق ضربی

باید تکیه گاه مناسبی برای پاطاق آخرین دهانه طاق ضربی فراهم شود. این تکیه گاه میتواند، باقرار دادن یک پروفیل فولادی و اتصال آن با کلاف زیر خود باشد. همچنین تیر آهن ردیف آخر باید با تسمه یا میلگرد کاملا صاف و کشیده به این پروفیل متصل شود. این تسمه یا میلگرد باید در فواصل کمتر از 2 متر اجرا شود.

تیرچه بلوک:

این سقف یعنی سقف تیرچه بلوک یکی از راج ترین انواع سقف در ساختمان است که در کشور ما بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

در ساخت این نوع سقف از تیرچه,بلوک,بتن,میلگرد حرارتی و میلگرد تقویتی استفاده میشود,تیرچه و بلوکی که در این نوع سقف به کار میرود.خود دارای انواع مختلفی است.تیرچه های سفالی,سیمانی و بتنی در کنار بلوک های پاشنه شنی و پاشنه سفالی کاربرد دارند.

مزایای تیرچه بلوک:

این نوع سقف در برابر رطوبت,سر و صدا,حرارت و آتش سوزی,باد و زلزله مقاومت بالایی دارد و به علت مصالح به کار رفته,دارای سرعت اجرای بالا و وزن سبک است.

معایب تیرچه بلوک:

سقف های تیرچه بلوک قابلیت استفاده در دهانه های بزرگ را ندارند و نمیتوان چند سقف را به طور همزمان اجرا کرد.

سقف ساختمانی پیش تنیده:

این سقف جزو جدیدترین سقف های ساختمانی وارد شده به کشور است.اجرای این نوع سقف چندان ساده نیست.

برای ساخت این نوع طاق,کابل زهایی در داخل دال های بتنی سقف قرار میگیرد.اجرای سقف های پیش تنیده موجب کاهش وزن سازه میشود و نیاز بنا به ستون را کاهش میدهد.این ویژگی برای اجرای پارکینگ بسیار کاربرد دارد.همچنین میتوان با استفاده از سقف پیش تنیده,ستون هارا به صورت نامنظم بنا کرد.در کنار مزایای ذکر شده,اجرای این سقف معایبی مانند دشواری در اجرا و هزینه ی بالایی دارد.

حرف آخر:

سقف یکی از اجزای اساسی هر ساختمانی است که رعایت استاندارد های لازم در آن موجب پایداری,استحکام سازه و همچنین حفظ جان ساکنان آن میشود. در این مقاله سعی کردیم تا قدیمی ترین و جدیدترین روش های اجرای سقف را مورد بررسی قرار دهیم.

این سقف از جمله سقف هایی مدرنی است که در چندسال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و در صنعت ساختمان سازی استفاده میشود. این سقف شباهت زیادی به دال دو طرفه دارد اما در اجرای آن از گوی خالی دو طرفه استفاده میشود و در مصرف بتن را کاهش میدهد.این سقف ها معمولا سرعت اجرای کم و هزینه ی بالایی دارد.به همین دلیل در ساختمان های مسکونی کمتر استفاده میشود و بیشتر در پروژه های صنعتی و تجاری کاربرد دارد.

سقف روفیکس از انواع سقف های ساختمانی جدید است که دارای قالبی ماندگار است و در اصل نوعی دال بتنی آرمه مرکب به شمار میرود. این سقف ها در اصل از نوعی صفحه ی فلزی مشبک ساخته میشوند که در آن پروفیل های طولی به شکل موازی در فاصله های معین در آن تعبیه میشوند.در این سقف امکان اجرای همزمان سقف ها وجود داردو نیازی به شمع و جک ندارد و از وزن کمی برخوردار است.سقف روفیکس را میتوان در انواع ساختمان های مسکونی,اداری و.. استفاده کرد.