بلوک سبک پوکه ای

بلوک پوکه ای از مخلوط سیمان,آب,ماسه و ذرات پوکه معدنی به دست می آید و به همین دلیل به این نوع بلوک,بلوک پوکه معدنی یا بلوک سبک معدنی نیز گفته میشود.

همچنین ازاین بلوک معمولا برای اجرای دیوار های تیغه ای و دیوار های حاشیه به کار میرود.این امر به علت وزن پایین این نوع بلوک است.

پوکه ی معدنی,خود شبیه به خاکستر است که از گدازه های آتشفشانی حاصل از فوران های پر قدرت کوه های آتش فشان به دست می آید.

در واقع این ماده از ذرات گدازه در حال فعالیت آتشفشان باقی می ماند. نکته ی جالب توجه درباره ی این ماده,این است که به علت چگالی پایین روی آب میماند و همین چگالی پایین سبب کاربرد آن در بلوک ساختمانی شده است.همچنین در ساختار پوکه معدنی مقادیر بالایی از سیلیکات,مقداری آهن و منیزیوم یافت میشود.

یکی از مهمترین مزایای بلوک های پوکه ای,عدم رسانایی گرمایی و در نتیجه قابلیت عایق گرمایی آن است.

بلوک هایی که در دیوارهای اصلی ساختمان,نه به منظور دیوار چینی,بلکه به منظور عایق سازی ساختمان به همراه بلوک های سنگین استفاده میشوند,همچنین مقاومت حرارتی بالای بلوک پوکه ای,ازورود صدمه به ساختمان در هنگام آتش سوزی,جلوگیری میکند.

برای ساخت بلوک های سبک,مهمترین جزء سازنده ی آن,یعنی پوکه معدنی باید مرغوبیت کافی داشته باشد. مناسب ترین پوکه,رنگ تیره ای(آهک کمتر)دارد,سبک است و درصد ناخالصی آن ناچیز میباشد.وجود ناخالصی در پوکه,سبب از بین رفتن ویژگی های اصلی آن نظیر وزن پایین و مقاومت در برابر رطوبت میگردد.

برای ساخت بلوک سبک, ابتدا وزن تمام مواد اولیه,یعنی سیمان,آب,پوکه و ماسه اندازه گیری شده و به مقدار درست با یکدیگر مخلوط میشوند.

هنگامی که مواد اولیه به درستی و اندازه مناسب با یکدیگر مخلوط شدند.آنها را در قالب های مخصوص بلوک میریزند و شروع به لرزاندن قالب ها میکنند تا توسط دستگاه بلوک زنی کاملا یکدست و یک پارچه شوند.

بعد از قالب ریزی,قالب ها روی یک صفحه فلزی قرار میگیرند و وارد دستگاه پرس میشوند.

در نهایت قالب های پرس شده برای حدود 10 الی 12 ساعت در اتاق بخار قرار میگیرند. بخار آب یکی از روش های عمل آوری بلوک است.همانطور که گفتیم رطوبت باعث تقویت پیوند میان اجزای سازنده ی بلوک میگردد.به همین سبب برای عمل آوری بلوک پوکه ای,بخار آب و یا آب خالص به کار میرود.

این بلوک ها در دو دسته بندی اصلی بلوک پوکه صنعتی و بلوک پوکه معدنی قرار میگیرد.

همانطور که از نام بلوک پیداست,مواد اولیه ساخت آن,پوکه معدنی است. قبلا به فرآیند تشکیل این پوکه اشاره کردیم و میدانیم که به صورت طبیعی تولید میشود.مواد تشکیل دههنده ی بلوک پوکه ای معدنی,ماسه و سیمان و پوکه است که پس از مخلوط شدن و عمل آوری به بازار عرضه میشوند.