بلوک سبک ساختمانی و انواع آن

این واحد تولیدی تولید کننده بلوک سبک با پوکه معدنی می باشد

لزوم سبک سازی بلوک ساختمان

سبک سازی یک ساختمان یکی از ملاحظات اصلی و از دغدغه های اصلی مهندسین و طراحان سازه است. با توجه به نیاز گسترده و روز افزون جامعه به مسکن به منظور افزایش سرعت ساخت، سبک سازی و نیز مقاوم نمودن ساختمانها در برابر بارهای جانبی استفاده از روشها و مصالح جدید ضروری است. کاهش وزن بلوک باعث کاهش قیمت بلوک میشود.

با توجه به این موضوع که حجم قابل توجه یک ساختمان مسکونی بلوک دیوارها و پارتیشن داخلی است. و این بلوک ها هر چه سبک تر باشد وزن کل سازه کاهش می یابد. سبک بودن بلوک باعث صرفه اقتصادی در کل سازه می شود. و در بعضی موارد باعث کاهش قیمت بلوک نیز می شود.

سبک سازی

سبک سازی

پرداختن به سبک سازی بلوک ضمن کاهش وزن سازه، باعث کاهش نیروهای جانبی و به طبع آن کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از زلزله میگردد.

انواع بلوک ساختمانی

در یک تقسیم بندی کلی بلوک های ساختمانی به بلوک های سقفی و دیواری تقسیم بندی می شوند

بلوک های دیواری

انواع بلوک

انواع بلوک

بلوک سیمانی معمولی

بلوک سیمانی معمولی که از آن برای دیوارهای باربر استفاده میشود. این بلوک از شن و ماسه و سیمان ساخته شده است. وزن این بلوک زیاد است. این بلوک برای پارتیشن بندی فضای داخلی استفاده نمی شود.

بلوکهای سیمانی در اندازه ها و ابعاد و با مصالح متفاوتی بسته به نیاز ساخته می شوند البته در سال های اخیر آنها را در اندازه های استاندارد با ضخامت های استاندارد می سازند.قیمت بلوک سیمانی معمولی ارزان تر از دیگر بلوک ها می باشد.

 

بلوک سیمانی سبک

بلوک سبک سیمانی که در استاندارد ملی ایران  شماره ۷۷۸۲ به بلوک هایی گفته می شود که وزن مخصوص آنها حداکثر ۱۷۰۰ کیلوگرم برمتر مکعب باشد. و در صورتیکه که چگالی آنها بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب باشد به آنها بلوک نیمه سبک گفته می شود.

سبک دانه های طبیعی به عنوان پوکه معدنی نظیر پوکه بستان آبادو پوکه قروهو سبک دانه های صنعتی به صورت رس منبسط شده (لیکا) و سبک دانه ها که الزامات استاندارد ملی ایران را برآورده می سازد قابل استفاده می باشد.بلوک سبک از سیمان، ماسه، آب و سبک دانه های طبیعی یا صنعتی ساخته می شود.

بلوک سبک پوکه معدنی

پوکه معدنی همان طور که از نامش پیداست، پوکه ای است که از معدن استخراج می شود. و همان خاکستر مواد آتشفشانی است. پوکه معدنی در نیمه شمالی کشور به وفور یافت میشود.که همین امر باعث قیمت مناسب آن است. دو نوع از رایج ترین پوکه های معدنی، پوکه معدنی قروه و پوکه معدنی تبریز است.

بلوک های پوکه ای از مخلوط این دو نوع پوکه به نسبت های مشخص به همراه سیمان با عیار ۳۵۰ تولید می شود.قیمت بلوک پوکه معدنی کمتر از بلوک پوکه صنعتی می باشد.

پوکه معدنی

پوکه معدنی

بلوک سبک پوکه صنعتی

بلوک پوکه صنعتی از پوکه صنعتی تولید می شود. پوکه صنعتی به روش صنعتی تولید میشود. ماده اصلی آن خاک رس است. که در کارخانه ها و در کوره های بسیار بزرگ و در دمای بسیار بالا در طی فرآیندی ساخته می شود.

که یکی از این کارخانه های تولید پوکه صنعتی کارخانه لیکا است. قیمت بلوک لیکا بیشتر از سایر بلوک های سیمانی است.

پوکه صنعتی مورد استفاده در بلوک

پوکه صنعتی مورد استفاده در بلوک

پوکه صنعتی به خودی خود بسیار سبک است. و به تنهایی نمی توان آن را به صورت بلوک درآورد. برای همین دربلوک سبک، بلوک پوکه صنعتی به مقدار ۳۰% ماسه اضافه می شود که همین امر باعث سنگین شدن بلوک پوکه صنعتی( بلوک صنعتی لیکا) نسبت به بلوک پوکه ای معدنی می شود.

این بلوک (بلوک صنعتی لیکا) بسیار مقاوم در مقابل آتش سوزی و همچنین عایق صوت و حرارت مناسبی است

بلوک پوکه صنعتی(بلوک صنعتی لیکا) قیمت بالاتری نسبت به بلوک پوکه معدنی دارد و آن به این دلیل است که ماده اولیه که پوکه باشد به صورت صنعتی و با هزینه بالا درست میشود

*بلوک لیکا

یکی از انواع بلوک های استفاده شده برای دیوار چینی در ساختمان ، بلوکهای سیمانی سبک یا بلوک سبک پوکه ای می باشد. بلوکها سیمانی سبک از اختلاط سیمان ، آب ،سنگدانه های سبک پس از لرزاندن و متراک نمودن در دستگاه های مخصوص ساخت بلوک تولید می شوند.

این نوع از بلوکهای پوکه ای در ابعاد مختلف قابلیت تولید داشته و به صورت تو خالی و ته پر می باشند که سبب کاهش در هزینه ساخت ساختمان و کاهش وزن سازه می شود.

بلوک پوکه ای به نوع است:بلوک سبک، بلوک پوکه ای صنعتی،بلوک لیکا و بلوک پوکه ای معدنی که به اسم های بلوک سبک،بلوک سبک پوکه ای،بلوک سبک لیکا، بلوک طرح لیکا ،بلوک سبک سیمانی رایج است.

 

<yoastmark class=

*بلوک سفالی

بلوک سفالی یا آجر سفالی از جمله پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است. که به شکل قالب های سوراخ دار تولید و به منظور دیوار چینی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه تشکیل دهنده بلوک سفالی خاک رس است که پس از قالب گیری وارد کوره آجرپزی شده و حرارت می بیند.

حرارت به این بلوک ها دوام و مقاومت لازم می بخشد. و بلوک را به مصالحی کاربردی تبدیل می نماید.

بلوک سفالی

بلوک سفالی

آجرهای رسی قدمتی طولانی دارند. و به صورت صنعتی در کارخانه و توسط دستگاه های پیشرفته ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز منجر به تولید انواع بلوک های سفالی با ابعاد و شکل متفاوت شده است. بلوک های آجری به صورت یکسان پخته و بدون ترک خوردگی تولید می شوند.شکل ظاهری این آجرها همانند مکعب مستطیل است. آجرهای رسی در انواع سوراخ دار، توپر و تو خالی تولید می شود.

سطح این آجرها دارای شیار است تا به راحتی و بهتر به بتن چسبیده شوند. وزن بلوک آجری حدود ۳ الی ۱۰ کیلوگرم و عرض آن ۲۵ سانتی متر است. در این بلوک ها هیچ نوع انحنایی دیده نمی شود و لبه آنها مستقیم و نوک تیز است.

بلوک های سبک بتن گازی

بتن اوتوکلاو هوا داده شده (AAC) که به عنوان بتون سلولی اوتوکلاو (ACC) یا بتن سبک اوتوکلاو (ALC)، بتون اوتوکلاو هبلکس،‌ بتن سلولی، بتن متخلخل ایرکریت، هبل بلوک و یتونگ نیز شناخته شده از بتن سبک، پیش ساخته و فوم می باشد که مواد سازنده آن در اواسط دهه ۱۹۲۰ اختراع شد و به طور همزمان مقاومت در برابر ساختار، ‌عایق کاری، آتش و قالب گیری را فراهم می آورد. محصولات AAC شامل بلوک، پانل دیوار، پانل کف و سقف،‌ پانل پوشاننده (نما) و تیر سر در می باشد.قیمت بلوک لیکا نسبتا زیاد است.

بلوک aac

بلوک aac

بلوک CLC

CLC مخفف عبارت Cellular Lightweight Concrete به معنی بتون سبک وزن سلولی است.  در ایران به بلوک CLC معروف است .تاریخچه این بلوک ها بر میگردد. به سال ۱۹۲۰ که بلوک های اتوکلاو شده یا AAC تولید شده اند . بلوک های AAC ایده بسیار خوبی برای تولید بلوک های سبک وزن و مقاوم داشتند. اما با گذشت زمان مشخص شد که بتون های AAC به جز در نواحی بسیار خشک و گرم کارایی ندارند. چراکه این بلوک ها با جذب رطوبت محیط شکل اولیه خود را از داده و منجر به ترک خوردن دیوار یا جداره خواهند شد.

بلوک clc

بلوک clc

متخصصین هلندی با رفع کردن مشکلات و نقاط ضعف بلوک AAC و بهبود بخشیدن به خاصیت ها و ویژگی های مهم آن مثل سبک وزنی نسل جدید بلوک های سبک یعنی CLC را ایجاد کردند.

مزایای بلوک CLC نسبت به بلوک هلبکس یا AAC

اولین و مهمترین برتر بلوک های CLC به نوع قدیمی تر آن AAC موضوع کارایی است. این بلوک های هیچ محدودیتی در مورد محیط استفاده ندارند و به سادگی میتوان آن ها را در اقلیم های آب و هوایی مختلف مثل مرطوب یا خشک استفاده کرد.

در بلوک های AAC امکان رشد بعضی باکتری ها و قارچها وجود دارد اما در بلوک CLC این طور نیست. بلوک های AAC رطوبت را به خود جذب می کنند اما بلوکهای CLC به علت ماهیت سیمانی خود رطوبت جذب نمی کنند.

فوم بتن

فوم بتن که با نام های بتن سبک سلولی ، بتون با چگالی کاهش یافته شناخته میشود.  نوعی بتن است که از ترکیب یا تزریق فوم (slurry) با ماسه بادی یا دوغاب ساخته میشود.تقریبا هیچ ماده دانه درشتی در تهیه این نوع بلوک بتنی استفاده نمی شود بنابر این استفاده از واژه بتن از نظر فنی کمی اشتباه است. فوم بتون از بتون اتوکلاو شده متفاوت است. از این جهت که ماده آبکی شکل (slurry) آن از ترکیب و واکنش شیمیایی پودر آلومنیوم با کلسیوم هیدروکسید بدست می آید.

تاریخچه

تاریخچه فوم بتون برمیگردد به اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی و تولید بلوک های اتوکلاو شده. مطالعه دقیق روی ترکیب، ویژگی های فیزیکی و تولید فوم بتن برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ صورت گرفت. طبق آن تحقیقات نوعی ماده افزودنی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ توسعه و ساخته شد.

که منجر به ظهور صنعتی فوم بتن در پروژه های ساختمانی شد. ابتدای کار این بلوک ها در هلند برای پر کردن نقاط خالی و تثبیت جداره پایینی طبقات ساختمان (زمین) استفاده میشد. بعدا تحقیقات بیشتر در هلندانجام شد. که نشا داده این بلوک های فومی میتوانند بسیار وسیع تر به عنوان مصالح ساختمانی استفاده شوند.

پروسه تولید

فوم بتن معمولا تشکیل شده از فوم یا همان ماده آبکی شکل شیمیایی به علاوه ماسه بادی یا دوغ آب ساختمانی .این ماده آبکی شکل بعدا با فوم درون محفظه مخصوص میکس کردن بتن مخلوط و ترکیب میشود.

این فوم با یک عامل فوم ساز به همراه آب و هوا در یک مولد تولید شده است. عامل فوم ساز باید قادر باشد تا حباب های هوا با درجه پایداری و مقاومت بسیار بالا ایجاد کند.
مخلوط تولید شده به داخل قالب یا محل نصب بلوک های بتنی پمپ می شود. و به خاطر وجود ماده آبکی شکل (ترکیب اب فوم هوا) مخلوط تولید شده به راحتی در منافذ وارد شده و پف می کند. بعد از گذشت شش تا هشت ساعت بسته به دما و رطوبت هوا بلوک بتونی شکل میگیرد. در انتها آن ار با اندازی دلخواه برش می دهند.

معمولا بعد از تولید با تونل های بخار و در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد به مدت یک روز نگهداری میشود. تا پروسه عمل آوری در آن صورت پذیرد.

ویژگی ها

فوم بتن ماده تشکیل دهنده بلوک CLC است. پروسه تولیدش ساده و نسبتا ارزان تر از AAC  است.این نوع از بتن ها به سادگی و ارزانی تولید می شوند و تاثیر جانبی و محیطی بسیار کمتری نسبت به مدل AAC دارند.

انواع این بتن ها با چگالی بین ۲۰۰ کلیوگرم بر مترمکعب تا ۱۶۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب تولید میشوند

بلوک های سقفی

بلوک سقفی که در ساخت سقف تیرچه و بلوک کاربرد دارد فاصله بین دو تیرچه را در سقف پوشش می دهد . در قدیم سازندگان فاصله 2 تیرچه را در سقف به صورت طاق ضربی با آجر 10 سوراخ توکار پر می کردند که در ساختمانهای امروزی این فاصله با بلوک یا سفال سقفی پوشانده میشود.

بلوک سقفی

بلوک سقفی

از دیگر جایگزینهای بلوک سقفی می توان به بلوک های سیمانی و فوم سقفی اشاره نمود.

که در مقایسه با مزایای استفاده از بلوک های سقفی، این جایگزینها جایگاه خاصی ندارند.

مزایای استفاده از بلوک سقفی نسبت به فوم سقفی:

به غیر قابل اشتعال بودن بلوک سقفی

قابلیت نگه داشتن چراغ یا لوستر در سقف در بلوک سقفی به علت محکم بودن آن

خاصیت جذب رطوبت محیط در آن نسبت به فوم سقفی